Veilig zonnen

 

veilig zonnenZalig die zon ! En toch is enige voorzichtigheid geboden. Niet iedereen heeft dezelfde huid en urenlang onbeschermd in de zon is goed voor niemand. Dan treedt verbranding op en stijgt het risico op huidkanker. Hoe u toch veilig met de zon kunt omgaan leest u verder.

Bescherming tegen zowel UV-A als UV-B is nodig. Zonnestraling bestaat naast zichtbaar licht uit infrarood (IR) en ultraviolet (UV) - straling. UV -straling beslaat op zijn beurt uit UV-A : doet bruinen maar produceert ook schadelijke stoffen, radicalen genoemd, die tot kanker kunnen leiden en UV-B : doet ons rood verbranden en kan cellen beschadigen zodat kanker ontstaat. Het maakt ons vatbaarder voor infecties : dit verklaart de keelpijn bij een zonneslag.

Leer je huidtype kennen en pas je zonnen aan !

Ruwweg onderscheiden we 4 huidtypes:

Type 1 : blanke huid, blond of rood haar, sproeten en blauwe ogen, bruint nooit en verbrandt snel.

Type 4 : olijfkleurige of lichtbruine huid, donkere ogen en haar, verbrandt nooit, de bruine huidskleur wordt dieper. Types 2 en 3 liggen daartussen.

Opgelet, die bruine kleur is excellent maar biedt slechts een lichte bescherming. Blijven smeren is nodig tegen vroegtijdige veroudering, rimpelvorming, en huidkanker. Ook bij lichte bewolking bereikt nog 95 % van de UV-stralen de aarde en kan je dus verbranden. Vermijd verbranding en blijf uit de zon tussen 12 en 16 uur of zet een hoed of petje op.

Let bijzonder op met kinderen : ze verbranden sneller want behoren tot type 1. Bovendien verhogen verbrandingen in de kindertijd sterk het risico op huidkanker op latere leeftijd. Hoe vaker een kind verbrand is geweest, hoe groter de kans om als volwassene huidkanker te ontwikkelen.

Is er dan niets goed aan zonneschijn ?

Zonlicht bevordert aanmaak van vitamine D, nodig om kalk uit onze voeding op te nemen en zo ons beendergestel te versterken. Matig zonnen - dus niet uren bakken op de middag - is prima voor ons gebeente. Zonlicht is ook gunstig voor psoriasis en eczeem. Bovendien werkt zonlicht positief op ons gemoed en helpt het tegen depressie.

Tips voor het smeren

Gebruik een crème of melk met een hoge factor, smeer u in 20 min vóór u in de zon gaat, smeer overvloedig : 40 ml voor een heel lichaam en herhaal de smeerbeurt elke twee uur. Waterbestendige zonnecrème moet u ook na het zwemmen terug aanbrengen : die beschermt u goed tijdens het zwemmen maar is weg na het afdrogen.

Geneesmiddelen

Sommige geneesmiddelen maken uw huid gevoeliger voor de zon.

Uw apotheker helpt u graag bij vragen en bij het kiezen van een zonnebescherming aangepast aan uw type huid en vakantie. Zonneschijn is een natuurproduct : geniet ervan met mate.

Bijkomende info

Veilig zonnen